Test inteligență emoțională
Coeficientul emoțional (EQ) este diferit de IQ - coeficientul care măsoară inteligența umană în sensul general al abilităților mentale cognitive, concepute și standardizate în funcție de vârsta participantului la test.
Daniel Goleman, unul dintre principalii promotori ai conceptului de inteligență emoțională, subliniază că inteligența academică are prea puțin de-a face cu viața noastră emoțională, arătând că IQ-ul contribuie în cel mai fericit caz cu 20% la factorii care ne determină reușita în viață. Cunoscutul psiholog specializat în neuroștiințe atribuie 80% inteligenței emoționale, sociale și altor factori, menționând totodată că nu se poate spune exact măsura în care aceștia variază de la o persoană la alta pe parcursul vieții.
Testul lui Daniel Goleman
Pentru fiecare din cele 10 situații descrise în continuare, notați litera corespunzătoare comportamentului ales.
1. Sunteți într-un avion care e lovit brusc de turbulență foarte urâtă și începe să se balanseze dintr-o parte în alta. Ce faceți?
a. Continuați să citiți sau să vă uitați la film, dând puțină atenție turbulenței.
b. Deveniți vigilent în caz de pericol, urmărind însoțitorii de bord și citind fișa cu instrucțiuni pentru cazuri de urgență.
c. Câte puțin din a. si b.
d. Nu sunt sigur, nu am observat până acum.
2. Ați luat în parc un grup de copii de 4 ani, iar o fetiță începe să plângă pentru că ceilalți nu vor să se joace cu ea. Ce faceți?
a. Nu vă amestecați, lăsați copiii să rezolve singuri problema.
b. Vorbiți cu ea și o ajutați să găsească o modalitate de a-i face pe ceilalți să se joace cu ea.
c. Îi spuneți cu o voce blândă să nu plângă.
d. Încercați să-i distrageți atenția și să-i arătați câteva lucruri cu care se poate juca.
3. Închipuiți-vă că vă doreați de mult timp să obtineți o nota mare la un curs anume și tocmai ați descoperit că de fapt ați luat o nota proastă la mijlocul semestrului. Ce faceți?
a. Vă faceți un plan special pentru a îmbunătăți nota și vă aranjați agenda ca să puteți urma planul.
b. Vă hotărâți să fiți mai buni pe viitor.
c. Vă spuneți că nu contează așa mult ce ați făcut la cursul acela în particular si vă concentrați în schimb asupra altor cursuri, la care notele dumneavoastră sunt mai mari.
d. Mergeți la profesor și încercați să-l convingeți să vă dea o notă mai bună.
4. Imaginați-vă că sunteți agent de vânzări și sunați clienți pentru prospectare. 15 persoane la rând v-au închis telefonul și începeți să vă descurajați. Ce faceți?
a. Considerați că ajunge pentru astăzi, sperând să aveți mai mult noroc mâine.
b. Vă evaluați calitățile care v-ar putea submina abilitatea de a vinde.
c. Încercați ceva nou la următorul telefon și continuați să vă străduiți.
d. Aveți în vedere altă sarcină de la muncă.
5. Sunteți managerul unei organizații care încearcă să încurajeze respectul pentru diversitatea etnică și rasială. Surprindeți pe cineva spunând o glumă rasistă. Ce faceți?
a. Nu-l luați în seamă, e doar o glumă.
b. Chemați persoana în biroul dumneavoastră pentru o mustrare.
c. Vorbiți direct și pe loc, calm, spunând că asemenea glume sunt nepotrivite și nu vor fi tolerate în organizația dumneavoastră.
d. Îi sugerați persoanei care a spus gluma să urmeze programul de formare în domeniul diversității.
6. Încercați să calmați un prieten înfuriat pe un șofer care i-a tăiat calea periculos de aproape, trecând prin fața acestuia. Ce faceți?
a. Îi spuneți să uite, pentru că totul e ok acum, iar ce s-a întâmplat nu e mare lucru.
b. Puneți una din înregistrările lui preferate și încercați să-i distrageți atenția.
c. Îi dați dreptate, considerând ca și el, că celălalt șofer s-a dat în spectacol.
d. Îi relatați una din situațiile când vi s-a întâmplat ceva asemanator, explicându-i cum v-ați simțit la fel de furios, dar apoi v-ați dat seama, după stilul în care gonea celălalt șofer, că se îndrepta spre un spitalul pentru o urgență.
7. Dumneavoastră și partenerul de viață ați intrat într-o discuție aprinsă care a escaladat într-un meci de țipete. Sunteți amândoi furioși și recurgeți la atacuri personale în care nu credeți nici voi, dar pe care le continuați. Cum procedați?
a. Luați o pauză de 20 minute, după care reluați discuția.
b. Opriți cearta în acel moment- tăceți, nu contează ce spune partenerul dumneavoastră.
c. Spuneți că vă pare rău și îi cereți și partenerului să-și ceară și el scuze.
d. Vă opriți pentru un moment, vă adunați gândurile, apoi vă precizați punctul de vedere asupra problemei, cât de clar puteți.
8. Închipuiți-vă că ați fost numit managerul unei echipe noi de lucru, care încearcă să găsească o soluție creativă la o problemă sâcâitoare de serviciu. Care e primul lucru pe care îl faceți?
a. Schițați o agendă și alocați timp pentru discuții asupra fiecărui aspect al problemei, pentru a fructifica cât mai bine timpul petrecut împreună.
b. Aranjați ca oamenii să se cunoască mai bine între ei.
c. Începeți prin a solicita fiecărei persoane idei privind rezolvarea problemei, cât timp ideile sunt proaspete.
d. Începeți printr-o ședință de brainstorming (dezlănțuire a ideilor inedite), încurajând pe fiecare să spună orice idee îi vine în minte, indiferent cât de nebunească pare.
9. Fiul dumneavoastră de 5 ani este extrem de timid și a fost hipersensibil și puțin înfricoșat de locuri noi și oameni străini, de când s-a născut. Ce faceți?
a. Acceptați că are un temperament sfios, timid și căutați modalități de a-l proteja de situații care l-ar putea tulbura.
b. Îl duceți la un specialist, psiholog de copii, pentru a-l încuraja.
c. Îl expuneți cu premeditare la cât mai mulți oameni și locuri noi, astfel încât cu timpul, să-și poată înfrânge frica.
d. Concepeți un plan permanent cu experiențe competitive, dar posibil de gestionat, care-l vor învăța că poate relaționa cu oameni și se poate descurca prin locuri noi.
10. De ceva vreme, vă doriți să reîncepeți să cântați la un instrument muzical, la care ați învățat să cântați în copilărie. V-ați decis în sfârșit să practicați din nou și vreți să vă folosiți cât mai eficient timpul dumneavoastră. Ce faceți?
a. Vă țineți zilnic de un program strict de exercițiu.
b. Alegeți piese muzicale care să vă extindă puțin abilitățile.
c. Exersați numai când aveți cu adevărat dispoziție.
d. Alegeți piese care sunt mult peste abilitățile dumneavoastră, dar pe care le puteți stăpâni cu efort asiduu.